multinational-pakken-plastic-afvalberg-aan

Multinationals pakken plastic afvalberg aan, maar is het genoeg?

Elf grote multinationals, waaronder Coca-Cola en Unilever, hebben afgelopen week op het World Economic Forum in Davos aangekondigd dat ze hun aandeel in de groeiende berg plastic afval willen terugbrengen. Ze beloven voor 2025 hun verpakkingen zo te produceren dat deze volledig recyclebaar zijn.

Op dit moment worden nog zo veel verschillende soorten plastic gebruikt, dat een groot deel van het afval moeilijk kan worden hergebruikt in nieuwe producten. Onlangs kondigde Eurocommissaris Timmermans aan dat plastic in Europa in 2030 volledig recyclebaar moet zijn.

Grote stap
De elf producenten, waaronder ook Evian, L’Oréal en PepsiCo, willen dat al vijf jaar eerder voor elkaar krijgen, en dan wereldwijd. Samen produceren ze meer dan 6 miljoen ton plastic afval per jaar. Dat staat gelijk aan dertig vrachtwagens vol plastic per uur.

“Het is een grote stap”, zegt directeur Hester Klein Lankhorst van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. “Als je me dit een paar jaar geleden had verteld, had ik het niet geloofd.” Maar er moet nog veel meer gebeuren. “Stap twee is dat producenten het gerecyclede plastic veel meer gaan gebruiken in nieuwe producten.”

Lees het hele artikel op NOS.NL